Ticari Olarak Hedef Kitle Nasıl Belirlenmeli?

Hedef kitle belirlemek bir ticaret işletmesi için en önemli mevzulardan biridir. Özellikle de dijital pazarlama söz konusu olduğunda bu hedef kitlenin belirlenmesi daha da önemli hale gelmektedir. Hedef kitlenin doğru bir şekilde belirlenmesi, reklamların nasıl yapılacağı, hangi mecralarda yayımlanacağı gibi size önemli miktarlarda kar sağlayacak kararların alınmasında yardımcı olarak şirketinizin büyümesine yardım eder. Aynı zamanda hedef kitle sayesinde çıkartacağınız ürünleri de belirlemekte sıkıntı çekmezsiniz. Eğer hedef kitle doğru bir şekilde belirlenmezse çok kötü sonuçlar doğurabilir. Bu sonuçların başında gereksiz reklam maliyetlerinden dolayı yararsız yerlere para harcanarak zarar edilmesi ve daha da önemlisi bir türlü geri dönüş alınamamasıdır.

Ürünlerinizi veya hizmetlerinizi tamamen ilgisiz ve alakasız kişilere gösterirseniz hiçbir kar elde edemezsiniz. Dolayısıyla da hem boşuna reklam parası vermiş olursunuz hem de satışlarınızda hiçbir şekilde bir artış bekleyemezsiniz. Zaman ve bütçe açısından en verimli satışı yapmak için hedef kitlenizi mutlaka çok doğru belirlemelisiniz. Bunun önemi zaten çoğu şirket tarafından anlaşılmıştır. Ve şirketler hedef kitlelerini analizlemeye başlamışlardır. Hedef kitleyi belirlerken analiz yapmak da çok önemlidir. Karşınızdaki kitleyi tanımanızı sağlar.

Tahminler Yürüterek Başlangıç

İlk olarak analiz yapacağız fakat sürekli olarak başvurabileceğimiz, referans olarak alabileceğimiz hiçbir veri yok. Yani daha işin başındayız. Bu aşamada yapabileceğimiz en iyi şey ön tahminler yapmaktır. Bu sizin piyasaya sunduğu ürün ile kim ilgileniyor? Kimler satın alabilir? Ya da kimlerin ihtiyacını karşılayacak ürünler üretiyorsunuz? Daha sonra ise bu insanlar sizin ürünlerinizi bulmak için nasıl bir çaba sarf eder. Yani demek istediğimiz; Örneğin bir ürüne ihtiyacınız var. Mutlaka almak zorundasınız. Bu ürünü bulmak için nerelere bakarsınız? İşte bunların tahmini çok önemlidir. İlk verileri toplayana kadar izlenecek yol bu şekilde belirlenir.

Daha Derin Tahminler

Tahminler yaparak belirlediğimiz bir hedef kitlemiz oldu. Şimdi bu kitleyi yine bazı tahminler yaparak ayrıştırmamız gerekiyor. Örneğin yaş aralıklarına ayrıştırıp aynı ürünü farklı yaş aralıklarına nasıl satacağımıza kafa yormalıyız. Örneğin çocuk kitle eğer ürünümüzün hedef kitlesi arasındaysa hangi mecralarda reklam yapılacağına karar verilmeli. Aynı şekilde aynı ürünü farklı mecralarda daha yüksek yaş gruplarına hitap edecek şekilde farklı bir reklam ile tanıtılmalıdır.

Kendi Sektörünün Araştırmaları

Neredeyse bütün sektörler içi istatistik şirketlilerinin ya da rakiplerinizin yaptırdığı bir takım araştırmalar mevcuttur. Bunun içine anket çalışmaları da girmektedir. Türkiye’de görece daha az araştırma yapılmış bir sektörde çalışıyor olabilirsiniz. Fakat en azından dünya çapında araştırmalar bulabilir ve onlardan faydalanabilirsiniz. Daha önce aynı sektör için yapılmış bu araştırmaları alıp kendi faydanıza olacak şekilde analiz etmelisiniz. Bu araştırmalardan çıkartabileceğiniz çeşitli noktaları bulmak için de bu araştırmaları derinlemesine araştırmalısınız.

Müşteri Profillerini Şekillendirmek

Tahminler kullanarak belirli stratejilerimizi belirledik. Daha sonra ise bu stratejileri nasıl hayata geçireceğimizi öğrenmek için araştırmaları okuduk ve en sonunda bulunduğumuz bölge ve araştırmalar ile yaptığımız tahminleri bir harmanlayıp müşteri profilimizi artık oluşturabiliriz. İşte bu profil sayesinde bizim müşteri profilimizdeki insanlar nasıl isteklerde bulunur ve nasıl memnun olur gibi noktaları düşünmeye başlayabilirsiniz. Örnek olması açısından bir müşteri profili oluşturulacak oluşa;

– 18-30 Yaş aralığında,

– Kadın

– 2000 – 4000 gelire sahip,

– Üniversite Mezunu,

– Araç kullanıyor,

– Evli,

– Çocuk Sahibi,

– Spor Yapmayı Seviyor,

– Sigara Kullanmıyor,

– Büyük Şehirde Yaşıyor,

– İnternetten Alışveriş Yapıyor,

Gibi belli başlı özellikler ile müşteri kitlenizi özelleştirebilirsiniz. Bu da sizin daha sonraları pazarlama stratejilerinizde inanılmaz fayda sağlayacaktır. En azından ilk verileri alana kadar çalışacağınız belli bir kitle oluşur.

Ufak Tefek Anketler

Artık belli bir süre sonra dijital pazarlama sitemize belli sayıda ziyaretçi almaya başladıktan sonra reklamların isabet oranını arttırmak için belli başlı sorular ile kısa anketler hazırlayabilirsiniz. Bu çok faydalı ve uzun vadede büyük fayda sağlayacak bir şeydir. Ancak bazen sanıldığı kadar kolay bir şekilde sitelere ziyaretçi alamayız. Böyle durumlarda ankete katılım çok azdır. Fakat anketlerin doğası gereği katılım arttıkça tahmin daha isabetli olur. Bu gibi durumlarda da başvurabileceğimiz bazı yöntemler mevcuttur. Özellikle de en mantıklı olanı bu işi profesyonel olarak yapan anket şirketlerinden yardım istemektir. Buralarda kısa anketler hazırlanarak bir piyasa araştırması yapılabilir.

Rakiplerinize Bakın

Her alanda reklamlar vermek için en önemli şey kesinlikle rakiplerinizi takip etmektir. Özellikle çok bilinen, yani başarılı rakiplerinizin izlediği stratejileri örnek almak mantıklı olacaktır. Üstelik öte yandan bu tip kampanyaları incelemek size artık tahminden öte bir fayda sağlayacaktır. Özellikle de yapılan reklamların ciddi bir analizi sayesinde çok daha isabetli ir müşteri profili oluşturabilirsiniz. Belli açılardan rakiplerinizi sürekli izlemelisiniz. Örneğin;

– Başarılı rakiplerimiz ne tür reklamlar veriyor?

– Sosyal medyayı hangi konuya odaklı olarak kullanıyor?

– Ne tür içerik paylaşımları yapıyor?

– Arama motorlarında hangi kelimelerde üst sıralarda çıkıyor?

– Arama motorlarında hangi kelimelere reklam veriyor?

– Sosyal medyada hangi konuları vurgulayarak reklam veriyor?

Gibi noktaları inceleyerek çok daha rahat bir şekilde müşteri profili oluşturabiliriz. Aslında yani rakibin yaptığı işlemin tam tersine giderek müşteri profili ve hedef kitle belirlemesi yapılabilir.

Sosyal Medya Rakip-Kullanıcı Analizi

Sosyal medya kullanılması gerektiğini söylemeye bile gerek yok. Günümüzde kullanıcı ile iletişim kurmanın en kolay yolu sosyal medyadır. Bu bakımdan sosyal medya paylaşımlarına gelen yorumlara ve insanların tepkilerine dikkat edilmelidir. Sürekli olarak takip edilmelidir. Sizin paylaşımlar altına gelen yorumlar beğeni sayıları paylaşım oranları gibi etkenler büyük önem taşırlar. Fakat eğer yeni yeni başlamış bir işletme iseniz ve çok fazla takipçiniz yoksa -ki zaten olan takipçileriniz tanıdıklarınızdır.- İşte böyle bir durumda da başarılı olan rakiplerinizi inceleyerek onalrın yorumlarına bakmalı ve bunları kullanarak hareket etmelisiniz. Rakiplerin takipçileri bizim de hedef kitlemizin için e girdiği için yapılan yorumlar bizim için de önem teşkil etmektedir. İşte sosyal medya sayesinde çok daha detaylı bir müşteri profili oluşturabilirsiniz. Bu yüzden de sosyal medyaya önem vermelisiniz. Artık sosyal medya bir firma için altın değerindedir. Hele bir de internet üzerinden atış yapıyorsa bu değer iki katına çıkar.

Doğru Hedef Kitleyi Bul Artık

Tahminlerimiz sayesinde ve sonrasında uyguladığımız teknikler ile artık hedef kitlemizi iyice daraltmış olduk. Müşteri profilimizi de artık gerek sosyal medya analizlerini kullanarak gerekse de araştırma ve anketleri kullanarak Rakiplerimizi, iyice asıl hedefe yaklaştırmış olduk. Rakiplerin reklamlarını, yaptıkları stratejilerini ve sosyal medya hesaplarındaki yorumları dahi inceledik ve artık elimizde çok daha sağlam bir veri var. Artık tamamen hedef kitleyi netleştirmenin vakti geldi sayılır. Dolayısıyla hedef kitle için artık ufak tefek kendi verilerimizi toplayıp iyice netleştirmek kaldı. Bu noktaya kadar ise özellikle rakiplerin stratejileri üzerinden gidilen çalışmalar fazlasıyla değerlidir. Dolayısıyla rakiplerin reklamları ve yaptıkları kampanyalar uzmanca takip edilmelidir. Bunlar bizi ulaşmak istediğimiz hedef kitleye götürür.

 

Yer işareti koy Kalıcı Bağlantı.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.